Kodeks Przedszkolaka
Przedszkolak:
Przedszkolak ma prawo do:
Przedszkolak ma obowiązek:
Zasady zachowywania się podczas spożywania posiłków:
Zasady zachowywania się w szatni:
Zasady zachowywania się w łazience:
Zasady zachowywania się podczas spacerów i zabaw w ogrodzie przedszkolnym:
Nagrody stosowane w przedszkolu:
Kary stosowane w przedszkolu:
- wchodząc do sali mówi „dzień dobry”, a wychodząc „dowidzenia”
- wspólnie i zgodnie bawi się z dziećmi
- podnosi rękę, gdy chce coś powiedzieć
- szanuje cudzą własność, dba o porządek, podczas zabaw, zajęć i posiłków
- stosuje formy grzecznościowe: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”
- okazuje życzliwość oraz szacunek innym osobom
- słucha i wykonuje polecenia rodziców, nauczycieli i opiekunów
- jest uczciwy, zawsze mówi prawdę i przyznaje się do błędów
- dba o zdrowie i higienę własną oraz porządek wokół siebie
- chętnie pomaga innym
- dba o książki i zabawki
- jest przyjacielem przyrody
Przedszkolak ma prawo do:
- swobody myśli, pragnień i wypowiedzi
- swobodnego wyrażania przekonań i uznawanej religii
- poznawania kultury i tradycji
- ochrony zdrowia
- rozwoju indywidualnych pozytywnych cech osobowych: inteligencji, zainteresowań, zdolności i talentów
- pełnej akceptacji, szacunki i miłości
- wypoczynku, czasu wolnego, uczestnictwa w zabawach i różnych formach zajęć
- ochrony prawnej
- pozytywnego wzmacniania przez dorosłych
Przedszkolak ma obowiązek:
- współdziałać z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii
- szanować odrębność każdego kolegi, a także sprzęty i zabawki które są wspólną własnością
- przestrzegania zasad ustalonych w przedszkolu
- porządkować własne miejsce zabawy
- dbania o zdrowie, bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne
- niesienia pomocy słabszym i młodszym
- przestrzegania wartości uniwersalnych takich jak: dobro, prawda, miłość i piękno
- kulturalnego zwracania się do innych, używania form grzecznościowych
- przestrzegania zakazu opuszczania sali bez zgody nauczyciela lub innych osób dorosłych
- uznawać prawo innych do: spokoju, zabawy, własności prywatnej, niezależności osobistej
Zasady zachowywania się podczas spożywania posiłków:
- siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust
- jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia
- jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy
- sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów
- odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”
Zasady zachowywania się w szatni:
- starannie zawieszamy odzież na wieszaku oznaczonym własnym znaczkiem, a buty chowamy do własnego worka
- pamiętamy o kolejności zakładania i zdejmowania odzieży
- po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę
- pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy
Zasady zachowywania się w łazience:
- ustawiamy się w rzędzie i cierpliwie czekamy na swoją kolej
- przestrzegamy ustalonej kolejności: najpierw korzystamy z toalety załatwiając potrzeby fizjologiczne, a następnie dokładnie myjemy ręce
- zawsze po sobie spłukujemy wodę w toalecie
- oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik
- jeśli potrzebujemy pomocy, zgłaszamy się do nauczyciela
- jeśli potrzebujemy skorzystać z toalety w czasie zabaw lub zajęć, informujemy o tym nauczyciela
Zasady zachowywania się podczas spacerów i zabaw w ogrodzie przedszkolnym:
- wychodząc z budynku, ustawiamy się zgodnie z poleceniami nauczyciela
- bezpiecznie korzystamy ze wszystkich urządzeń na terenie ogrodu przedszkolnego
- chęć skorzystania z toalety zgłaszamy do nauczyciela
- nie oddalamy się od grupy, poza wyznaczony przez nauczyciela teren
- nie zaśmiecamy ogrodu, szanujemy sprzęty znajdujące się w ogrodzie, przyrodę i pracę innych
Nagrody stosowane w przedszkolu:
- pochwała ustna na tle grupy
- pochwała ustna do rodziców
- eksponowanie mocnych stron dziecka
- obdarzenie dziecka zaufaniem
- wyróżnienie poprzez udostępnienie atrakcyjnej zabawki
- nagrody indywidualne takie jak emblematy, pieczątki
- wyróżnienie dziecka przez wyznaczenie go do pełnienia głównej roli w zabawie
- wyznaczenie dziecka jako „prawą rękę” nauczyciela
Kary stosowane w przedszkolu:
- brak pochwały
- odmówienie dziecku przyjemności
- „krzesełko do myślenia” – chwilowe wykluczenia dziecka z zabawy celu przemyślenia swojego niepoprawnego zachowania
- smutek nauczyciela
- indywidualne zwrócenie uwagi
- rozmowa nauczyciela z dzieckiem, a następnie z rodzicami lub opiekunami dziecka