Kodeks Przedszkolaka

Przedszkolak:
  • wchodząc do sali mówi „dzień dobry”, a wychodząc „dowidzenia”
  • wspólnie i zgodnie bawi się z dziećmi
  • podnosi rękę, gdy chce coś powiedzieć
  • szanuje cudzą własność, dba o porządek, podczas zabaw, zajęć i posiłków
  • stosuje formy grzecznościowe: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”
  • okazuje życzliwość oraz szacunek innym osobom
  • słucha i wykonuje polecenia rodziców, nauczycieli i opiekunów
  • jest uczciwy, zawsze mówi prawdę i przyznaje się do błędów
  • dba o zdrowie i higienę własną oraz porządek wokół siebie
  • chętnie pomaga innym
  • dba o książki i zabawki
  • jest przyjacielem przyrody

Przedszkolak ma prawo do:
  • swobody myśli, pragnień i wypowiedzi
  • swobodnego wyrażania przekonań i uznawanej religii
  • poznawania kultury i tradycji
  • ochrony zdrowia
  • rozwoju indywidualnych pozytywnych cech osobowych: inteligencji, zainteresowań, zdolności i talentów
  • pełnej akceptacji, szacunki i miłości
  • wypoczynku, czasu wolnego, uczestnictwa w zabawach i różnych formach zajęć
  • ochrony prawnej
  • pozytywnego wzmacniania przez dorosłych

Przedszkolak ma obowiązek:
  • współdziałać z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii
  • szanować odrębność każdego kolegi, a także sprzęty i zabawki które są wspólną własnością
  • przestrzegania zasad ustalonych w przedszkolu
  • porządkować własne miejsce zabawy
  • dbania o zdrowie, bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne
  • niesienia pomocy słabszym i młodszym
  • przestrzegania wartości uniwersalnych takich jak: dobro, prawda, miłość i piękno
  • kulturalnego zwracania się do innych, używania form grzecznościowych
  • przestrzegania zakazu opuszczania sali bez zgody nauczyciela lub innych osób dorosłych
  • uznawać prawo innych do: spokoju, zabawy, własności prywatnej, niezależności osobistej

Zasady zachowywania się podczas spożywania posiłków:
  • siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust
  • jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia
  • jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy
  • sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów
  • odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”

Zasady zachowywania się w szatni:
  • starannie zawieszamy odzież na wieszaku oznaczonym własnym znaczkiem, a buty chowamy do własnego worka
  • pamiętamy o kolejności zakładania i zdejmowania odzieży
  • po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę
  • pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy

Zasady zachowywania się w łazience:
  • ustawiamy się w rzędzie i cierpliwie czekamy na swoją kolej
  • przestrzegamy ustalonej kolejności: najpierw korzystamy z toalety załatwiając potrzeby fizjologiczne, a następnie dokładnie myjemy ręce
  • zawsze po sobie spłukujemy wodę w toalecie
  • oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik
  • jeśli potrzebujemy pomocy, zgłaszamy się do nauczyciela
  • jeśli potrzebujemy skorzystać z toalety w czasie zabaw lub zajęć, informujemy o tym nauczyciela

Zasady zachowywania się podczas spacerów i zabaw w ogrodzie przedszkolnym:
  • wychodząc z budynku, ustawiamy się zgodnie z poleceniami nauczyciela
  • bezpiecznie korzystamy ze wszystkich urządzeń na terenie ogrodu przedszkolnego
  • chęć skorzystania z toalety zgłaszamy do nauczyciela
  • nie oddalamy się od grupy, poza wyznaczony przez nauczyciela teren
  • nie zaśmiecamy ogrodu, szanujemy sprzęty znajdujące się w ogrodzie, przyrodę i pracę innych

Nagrody stosowane w przedszkolu:
  • pochwała ustna na tle grupy
  • pochwała ustna do rodziców
  • eksponowanie mocnych stron dziecka
  • obdarzenie dziecka zaufaniem
  • wyróżnienie poprzez udostępnienie atrakcyjnej zabawki
  • nagrody indywidualne takie jak emblematy, pieczątki
  • wyróżnienie dziecka przez wyznaczenie go do pełnienia głównej roli w zabawie
  • wyznaczenie dziecka jako „prawą rękę” nauczyciela

Kary stosowane w przedszkolu:
  • brak pochwały
  • odmówienie dziecku przyjemności
  • „krzesełko do myślenia” – chwilowe wykluczenia dziecka z zabawy celu przemyślenia swojego niepoprawnego zachowania
  • smutek nauczyciela
  • indywidualne zwrócenie uwagi
  • rozmowa nauczyciela z dzieckiem, a następnie z rodzicami lub opiekunami dziecka

Przedszkolowo.pl logo